חללי עבודה בקורונה – ממציאים עצמם מחדש בעקבות COVID19

אז אולי התרגלנו למציאות החדשה שהקורונה מכתיבה, אך עדיין נדרשים התאמות ושינויי תפיסה – כאלו שישמרו על כולנו מוגנים ובריאים וכאלו שישמרו את העסקים פועמים ומניבים, כך שלצד מעבר המוני למכירות ברשת ולצד שינויים במערך כוח העבודה, גם מתחמי העבודה עברו שינויים מניבים שמצליחים אט אט להטמיע את הגישה החדשה, כך שאם עד "עידן הקורונה" לאנשים היה ברור שהם משכירים משרד, או מוצאים פינה שקטה בבית, הרי שכיום כאשר עסקים רבים קורסים, שכ"ד אינו מאפשר אוויר לנשימה ובבית קשה למצוא פינה שקטה, חללי עבודה משותפים מסתמנים כאטרקטיביים ויעילים מתמיד.

רום לוי בעלי רשת חללי העבודה "אורבן פלייס", שמציעה חללי עבודה משותפים בירושלים ובמרכז ת"א (באזור רוטשילד), מספר שעם תחילת הקורונה המתחמים עברו טלטלה, פתאום לקוחות רבים ביקשו לעזוב, אך אז נערכה חשיבה מחדש ולאחר שיחה עם הלקוחות והחלטה על הנחה רבים החליטו להמשיך לשכור, כך שרק 30% מסך הלקוחות עזבו, וזאת למרות שחלק נכבד מגיע מתחום התיירות שידע פגישה קשה.

למרות ובזכות הקורונה: הזדמנויות חדשות נוצרו

למרות מה שנהוג לחשוב, אם מביטים קדימה העתיד נראה אופטימי, וזאת למרות הקורונה ואף בזכותה, וזאת כי עידן הקורונה לימד אותנו שאין זה הכרחי להגיע למשרד או להתרחק מהבית, ואף שקפסולות קטנות מהוות גדר ביטחון, ובאופן כללי עסקים רבים מחפשים דרכים להתייעל ולחסוך בהוצאות השותפות, ופה מתחמי עבודה משותפים מעניקים מענה ואילו העובדים מעריכים את העובדה שהמשרד קרוב למקום מגוריהם, ועל כן בזמן שעסקים רבים נסגרים, WeWork ישראל ואורבן פלייס ממשיכים להתרחב ומחפשים הזדמנויות נדל"ניות נוספות.

החברות מגלות מה שהעסקים הקטנים כבר יודעים

ווי וורק הודיעה על תוכנית WeWork לפרילנסרים, אך טעות לחשוב שמתחמי עבודה משותפים אידאליים רק לפרילנסרים ולעסקים קטנים, אלא הגיע הזמן להבין שכיום לא מעט חברות גדולות מחפשות גם כן ליהנות מהיתרון היחסי שנוגע לעלות, למיקום, לנוחות וליחסים המניבים עם העסקים השכנים, כך שהקורונה מובילה לא מעט חברות במגוון גדלים להיעזר במתחמי עבודה משותפים, משמע בהחלט ניתן ליהנות מהתייעלות כלכלית שמשפיעה לטובה על מגוון תחומים משיקים.

httpswww.spacenter.co .il ריגס אור יהודה Regus Or Yehuda 5
שטחים ציבוריים גדולים לשמירת מרחק (בתמונה: חלל עבודה Regus אור יהודה)

מעבר להתייעלות הכלכלית, גם מדובר בנוחות תפעולית. שנסביר? הקורונה גורמת לעסקים להתרחב ולהצטמצם בתוך טווחי זמן קצרים, כך שקשה לצפות קדימה ועל כן גם קשה להתחייב, עובדה שמציבה את מתחמי העבודה המשותפים כפתרון אטרקטיבי במיוחד, ופה נסביר שמתחמים מעין אלו אינם דורשים להתחייב לטווח הארוך ובו זמנית מאפשרים לשנות את הדרישה מבחינת גודל החלל והמיקום הרצוי, משמע בכול נקודת זמן העסק זוכה ליישם את הבחירה האידאלית ביותר מבחינת מיקום, גודל והוצאה.

ללא בירוקרטיה וקרוב לבית

מחפשים יתרון נוסף? חללי עבודה אלו מאפשרים התנהלות הרבה יותר ממוקדת ונוחה, וזאת כי קיימת מינימום בירוקרטיה – קיים איש קשר אחד שמולו מסדירים את הנושאים השונים, ובתקופה מעין זו כאשר נדרשים לעדכן את הלקוחות, לסדר קפסולות של עובדים ולברר לגבי מענקים, טוב לדעת שלפחות בזירה אחת ההתנהלות שקופה, זמינה ונוחה.

קהל הלקוחות המתחדש של מתחמי העבודה מלמד שכיום מתעוררת דרישה למשרדים שקרובים לבית, אם כי העסקים השונים למדים שמשרד שקרוב למיקום הגיאוגרפי של רוב העובדים מוזיל את עלויות הדלק, ואם כי הוא מטפח את שביעות הרצון של העובדים ומוביל ליותר תועלת בזמן העבודה. אי לכך כאשר בוחנים היכן לפתוח מתחמי עבודה חדשים, ראשית מתייחסים למיקום המגורים של העובדים הפוטנציאלים.

כך לדוגמא, מתחם העבודה Brain Embassy תל אביב יצא במבצע חסר תקדים של 50% הנחה על החודשיים הראשונים ללא אותיות קטנות ועל כל סוגי המנויים על מנת לאפשר ללקוחות הסתגלות חזרה לשגרה בתקופת הקורונה.

אופן ספייס ספייסנטר
50% הנחה על חודשיים ראשונים בחלל עבודה Brain Embassy תל אביב

היתרונות שלא חלמתם עליהם

עידן הקורונה גרם לשני דברים בו זמנית. מצד אחד יותר ויותר עובדים נאלצים לעבוד מהבית ומצד שני יותר ויותר אנשים כמהים לצאת ולהתאוורר מעט, ועל כן מתחמי עבודה קטנים מעניקים מענה הולם – אינם יקרים, אינם בבית וכן מעניקים את סך התנאים הנדרשים על מנת לנהל את העסק בצורה מרוכזת ויעילה שכוללת מגוון תוספות מסביב, ואף כאלו שבאופן רגיל העסק לא היה יכול להרשות לעצמו, למשל שירותי מזכירה וחדרי ישיבות.

חוליה חדשה בשרשרת המזון

נכון להיום מתחמי עבודה הם עוד חוליה בשרשרת, אך ככול שהזמן חלוף מתבהר שמדובר בחוליה מהותית. המתחמים מעניקים מענה מדויק עבור אינספור עסקים בעלי צרכים משתנים ושעדיין לא זקוקים לצי של מזכירות אישיות וכתובת בלעדית. מכאן שהאלטרנטיבה מעניקה מענה נדרש, אך כמובן שהיא אינה מתאימה לכולם.

אם נבחן את עולם העסקים הנוכחי, נמצא שלא מעט שינויים מתרחשים ותוך כדי תנועה נלמדים, כאשר המסקנה העיקרית היא שהיכולת עבודה מהבית (ושלוחותיה) מובילה לשלל יתרונות שחשוב להבין כיצד למנף (ריכזנו לכם גם מספר טיפים לשיפור העבודה מהבית) ובו זמנית ישנו נתון נוסף שמהווה שחקן ראשי, והוא נוגע למחירי הנדל"ן. שנפרט? מחירי הנדל"ן אט אט צונחים, משמע מתחמי העבודה משלבים היטב את היתרונות של שני העולמות ומציעים שפע של פתרונות.

www.spacenter.co .il ווי וורק דאונטאון חיפה WEWORK Downtown Haifa 2
מנוי חודשי מוזל לפרילנסרים בלבד ברשת WeWork החל מ 300₪ לחודש

תודה לך קורונה

אז נכון שמתחמי עבודה הם לא המצאה חדשה, אך עידן הקורונה רק מחדד את ההתאמה לעידן הנוכחי, בו אנשים הם בעלי משפחות ותוך כדי נדרשים לעבוד שעות רבות, כך שאין זה נכון לבזבז זמן רב בפקקים ואין זה נכון לשלם הרבה על שכירות, במיוחד כשניתן אחרת. מכאן שאם נבקש לומר דבר טוב אחד על נגיף הקורונה, נציין שהיא גרמה לשינוי משמעותי בעולם העבודה, שינוי שהיה צריך להתבצע ממזמן, ואת המגמה הזו נדרשים ללמוד תוך כדי תנועה.

בכול אופן אין שאלה שמתחמי העבודה תורמים רבות, ולצורך הדוגמה נציין שהם מאפשרים לחלק את העובדים לכמה משרדים בהתאם לאזור המגורים, עובדה שבין היתר מציעה שורת יתרונות משלה, למשל קרבה גיאוגרפית לפלח יותר נרחב של לקוחות. מבקשים דוגמה נוספת? זוכים לצמצם את שטח המשרד ואף לבחור בשיטת הכיסא החם.

שורה תחתונה

לסיכום נציין שבמקום לסגור את הדלת, מתחמי העבודה מאפשרים אוויר לנשימה, כי כשהמחיר הוא רק כמה מאות שקלים בודדים מדי חודש, הרבה יותר קל להמשיך לפעול, לצמוח ולהתקדם.

הרצליה MIXER Herzliya 12
בתמונה: אזור האופן ספייס בחלל עבודה MIXER הרצליה