חללי עבודה בבניינים: הדור הבא של עבודה מהבית מבלי לשבת בבית

אם נביט על עולם העבודה, נמצא שרק בעשור אחרון חלו שינויים מהותיים, ואילו בתקופה האחרונה הקורונה לימדה אותנו מהי יעילות ושמשרד אינו הכרחי בשביל להשיג תוצאות. אי לכך ההתנהלות העסקית מרתקת בימים אלו רבים מטובי המוחות שמנסים להבין כיצד יראה המשרד העתידי, או אם נדייק, כיצד יראו בעתיד תכניות אדריכליות של מבני מגורים, ופה רק נותר לתהות אם ממש כפי שהתכניות הסטנדרטיות כוללות מטבח וסלון, הן גם יכללו חללי עבודה בבניינים של מגורים וספייס עבודה מובנה, כזה שמכיל תקשורת מתקדמת ובידוד רעשים הרמטי.

חללי עבודה משותפים משולבים בבנייני מגורים

עד שהעתיד יגיע ויפתיע, אנו עובדים עם הפתרונות הטובים ביותר נכון להיום, ופה מדובר על חללי עבודה שמוטמעים בתוך בנייני מגורים, כך שאנשים יכולים להימנע מפינת העבודה הביתית (זו שעדיין קשה לראות כיצד היא באמת יכולה להיות אינטימית ושקטה כשיש משפחה), ונהנים מפינת עבודה קרובה אך שנמצאת מחוץ לדלת הכניסה. אז מהו אותו חלל? ובכן נכון היום הוא עונה לשם Recreation Space והוא עובד על שיטת "הכיסא החם". המתחם מיועד עבור כל משימה שהיא אינה משפחתית או ביתית ומצריכה מעט שקט וטכנולוגיה מתקדמת, ועל כן בין היתר החלל מציע לא רק פינות עבודה פרטיות בתוך מתחם מרווח, אלא גם תשתית חזקה של אינטרנט וחשמל.

אז מי מנצל את Recreation Space?

סטודנט שצריך לסיים עבודה, הורה שצריך בערב להשלים משימה, עצמאי שמחפש פינה שקטה שבה הוא יכול להתרכז וכדומה. מכאן שאולי עוד לא נבנים בתים שמכילים קפסולת עבודה, אך כן כבר קיימים בניינים חכמים שמלבד מכוני כושר ובריכה, מעניקים מענה עבור צורך חשוב לא פחות – עבודה!

httpswww.spacenter.co .il שרונה ספייס חיפה Sarona Space Haifa 6
פשוט לקפוץ לקומה למטה ולהתחיל לעבוד (בתמונה: חלל עבודה שרונה ספייס חיפה)

נשמע מצוין! אבל מי מממן את זה?

ובכן, כלכליות מאז ומעולם היוותה נקודה חשובה ועל כן אם הפתרון מגיע מלמעלה, כמו שקרה במקרה זה, הרי שכל הצדדים יוצאים מורווחים. שנרחיב? אחת הדוגמאות היותר מעניינות נוגעת למדינת ניו יורק שזיהתה את הפוטנציאל עבור כל הצדדים ועל כן הציעה לקבלנים תמריצים. העירייה מציעה לקבלן זכויות בנייה, הדיירים נהנים ממתחמי עבודה יעילים וקרובים (ומאיכות חיים יותר גבוהה) ואילו העיר מרוויחה אפשרויות תעסוקה נרחבות, כאשר באופן כללי קיימים יתרונות משלימים, קרי הפחתת העומס בכבישים, ולו כי כבר אין צורך להיכנס לרכב הפרטי ולעמוד בפקקים בשביל להגיע למשרד.
יתרון נוסף, כאשר נשארים לעבוד בסביבה הביתית, המסעדות ובעלי העסקים בעיר נהנים מאותם עובדים שנשארים לעבוד בעיר שלהם ולא בערים אחרות.

היכן כל זה מגיע לידי ביטוי כאן אצלנו?

תשמחו לדעת שמגוון רשויות ממרכז הארץ זיהו את הצורך ועל כן דנו על תכניות בניין חדשות, כאלו שבין היתר כוללות 15% משטחי מסחר ותעסוקה, כאשר חללי עבודה משותפים בלב השכונה עצמה הם גם כן פרמטר שנכלל בתוכנית החדשה. מה עוד? מגוון חללי עבודה משותפים מבית WeWork כבר קיימים במרכז הארץ, וגם אם הם אינם ממוקמים בבניין מגורים, הם כן נמצאים 50 מ' מהבית ועונים על אותה מטרה ומציעים שוק שלם של יתרונות יחסיים, לדוגמא: ווי וורק שרונה הממוקם במתחם שרונה בתל אביב וצמוד לבנייני המגורים בפרויקט של גיני שרונה.

הביקוש הולך וגדל: בשנים הקרובות נתחיל לראות חללי עבודה בבנייני מגורים

אם רק נזכה לראות יותר חללי עבודה בבניינים, ניתן להבין כיצד העתיד של רבים עומד להיראות הרבה יותר ורוד. מדוע? מעבר לנוחות מדובר בפתרון "ירוק" (פחות רכבים מזהמים על הכביש), בפתרון שתומך בזמן איכות משפחתי (פחות זמן יתבזבז על הגעה וחזרה ממקום העבודה), בפתרון שמעמיד יותר מקומות עבודה ושתומך בעצמאיים (ניתן להוציא את בעיית מיקום העבודה מהמשוואה), בפתרון שמציע לרבים פרנסה יותר טובה (מתחמים מעין אלו מהווים הפריה הדדית ומושכים תנועה יותר ערה של לקוחות) ואף בסופו של יום פתרון מעין זה חוסך נטל מהמדינה (יותר אנשים עובדים = פחות תמיכה כלכלית מטעם המדינה).

בימים אלו שהקורונה לא רואה אף אחד ממטר (ולא משני מטר), עסקים רבים נפגעים ועסקים חדשים נאלצים לדחות את הפריצה הגדולה, ועל כן הרשויות מחזיקות באינטרס מובהק להרים את הכפפה – לסייע בתחום העבודה, ועל כן גם אם העסק שלכם אינו מוגדר כ"חיוני", באמצעות מתחמים שכאלו זוכים להמשיך לעבוד, ולו לערוך שיחות זום מבלי לחרוג ממגבלת ה500 מטר ומבלי לנסות להתעלם מהרעשים שהילדים משמיעים, משמע בהחלט מדובר בקצת שעושה הרבה – בהשקעה קטנה שמובילה לשינוי משמעותי.

httpswww.spacenter.co .il סוק תל אביב מגדל נצבא SOK Nitsba Tower Tel Aviv 13
לחסוך זמן בפקקים ופשוט לעבוד "כמעט" מהבית (בתמונה: לאונג׳ יוקרתי בחלל עבודה SOK תל אביב)

שאלות ותשובות

  • נכון להיום, הביקוש של חללי עבודה משותפים הולך וגדל ואיתו גם באים צרכים נוספים. קונספט חדש הולך ותופס תאוצה: חללי עבודה בבנייני מגורים.
    אם חללי עבודה משותפים חסכו לנו בהוצאות ארנונה, חשמל, מים, כיבוד, מיזוג, ניקיון ועוד. למה לא אם אפשר גם לחסוך גם בזמני נסיעה לעבודה, הוצאות הדלק והרכב וזה כלול כבר בדמי הניהול של הבניין.

  • לכל דבר יש יתרונות וחסרונות. היתרון המרכזי בחללי עבודה בבניינים הוא חסכון של זמן = כסף, והרבה!
    החסרון הוא ברור, לא יוצאים מהסביבה הביתית ולא נחשפים למקומות וסביבות שונות, מה שיכול להוות חסרון משמעותי לאנשים רבים.

  • כיום בישראל יש "כמעט" חללי עבודה משותפים בבנייני מגורים אך לא בקונספט המלא. לדוגמא: ווי וורק שרונה נמצא במתחם שרונה בפרויקט המגורים של גינדי שרונה.
    ישנם פרויקטים של מגורים שכיום נמצאים בתהליכי פיתוח ובנייה המתוכננים לשלב חלל עבודה משותף בבניין לדיירים.

  • ככל הידוע לנו – לא. השימוש בחלל עבודה בבניין יהיה כלול בדמי הניהול של הבניין בדיוק כמו חדר כושר, ג'ימבורי ובריכה שיש כיום בבנייני מגורים רבים בארץ.

  • בשנים הקרובות אנו נראה יותר ויותר בנייני מגורים המשלבים חללי עבודה בבניין בעיקר באזורי הביקוש.
    בעקבות משבר הקורונה קבלנים רבים החלו לתכנן הגדלה של מרפסות, ויצירה של חללי עבודה משותפים בתוך הבניין, כל זאת על חשבון שטחים אחרים לא מנוצלים בבניינים.

אז מה יש לנו כאן? לא עוד מתחמי עבודה שמורחקים לפאתי העיר, אלא חללי עבודה בבניינים הכוללים פינות עבודה נוחות שמחכות ממש מתחת לדירה, עובדה שבין היתר מפגישה בין שכנים, תורמת לחיי הקהילה וכמובן שרוקמת שיתופי פעולה, כאלו שהרבה פעמים הם כל מה שהעסק באמת צריך בשביל שהוא יתניע וישגשג.