חללי עבודה בתקופת הקורונה- הפרונטלי לצד הדיגיטלי

מגפת הקורונה שהפכה במהרה לחלק אינטגרלי מחיינו, הערימה קשיים ולבטים רבים בדבר המשך תפקודו התקין של שוק העבודה. אין ספק, שתקופה זו אילצה את שוק העבודה רובו ככולו לערוך התאמות ושינויים פנים וחוץ ארגוניים שהפרו בתורם את האיזון הישן ויצרו כללי משחק חדשים.

המגמה היא ברורה, יותר ויותר חברות עברו לעבוד מהבית או אפשרו לעובדים אפשרות עבודה מתוך חלל עבודה קרוב אליהם, בהתאם לתקן התו הסגול ואף אסרו הגעה פיזית למשרד. בתקופה מעין זו, בה הכי בטוח זה מרחוק, זהו אכן מהלך יעיל והכרחי. אולם, כשמדובר במטרות ובצרכים הארגוניים שלכם, האם קשרי עבודה המבוססים על תקשורת דיגיטלית אסינכרונית ומרוחקת יהפכו לכלי המשחק החדש והבלעדי בו תבחרו?

עבודה מהבית - יתרון או חסרון?

אין ספק שלעבודה מהבית יש יתרונות. מדיווחים נראה כי המעבר לעבודה מהבית אפשר לעובדים הספק גדול יותר נטול הפרעות, יכולת איזון ותמרון בין החיים האישיים לעבודה וחסכון בזמני הגעה וחזרה.
מנקודת המבט הארגונית חברות רבות העידו על יכולת גישה למאגרי טאלנטים רחבים יותר, ייעול ומקסום תהליכי עבודה, אפשורם של שיתופי פעולה ווירטואליים כאשר המרחק לא מהווה מגבלה וחיסכון בהוצאות נדל"ן.

כעת נשאלות השאלות: האם מהלך זה של מעבר לעבודה מהבית יוכל "לשרוד" לאורך זמן? האם אכן מהבית ישנן פחות הסחות כשברקע ילדים קטנים או טלוויזיה מרצדת? האם היעילות של העובדים מהבית מתרחשת עקב ההנחה שהמצב הוא זמני? האם הטשטוש בין החיים האישיים למקצועיים לא יפגע בסופו של יום ברווחת העובד ובתפוקתו? האם היעדר אינטראקציה פיזית ומפגשים ספונטניים לאורך זמן איננה עלולה לפגוע בקידום המטרות הארגוניות המשותפות?

www.spacenter.co .il מיט אין פלייס meet in place 37
בתמונה: חדר ישיבות מותאם לתקופת הקורונה, מיט אין פלייס תל אביב

חללי עבודה, דווקא עכשיו?

על פי המצדדים בהשכרת חללי עבודה, עשויות להיות למהלך זה השלכות משמעותיות. כמו בכל זירה, אין תחליף למפגשי פנים אל פנים. כבני אנוש אנו זקוקים להרגיש שייכות על רקע פיזי לקהילה בה אנחנו חיים על מנת לייצר שיתופי פעולה שיטיבו עמנו. הלכידות החברתית בארגון היא כה חיונית, כיוון שמעודדת את התפשטותו של ההון החברתי הפנים ארגוני ומשפרת את ביצועי העובדים והארגון בתיווכם של משתני מוטיבציה. טיעון נוסף הוא כי העבודה מרחוק עלולה לפגום באינטראקציות הספונטניות המניבות לדעת רבים את הרעיונות הטובים ביותר. בחללי עבודה משותפים, נוצרים ממשקים עם משתפי פעולה פוטנציאליים או עם קולגות מתחומים חופפים אשר עשויים להניב בסופו של יום רעיונות המתורגמים לרווחים.

הפתרון? התאמה!

מילת המפתח כנראה, היא התאמה. נחוצה התאמתן של סביבות העבודה ודרכי ההתקשרות לצרכיו של הארגון והעובד מצד אחד, ולנסיבות הכלליות מצד שני. למשל, כאשר ישנו טאלנט מבוקש אשר חושש להגיע פיזית או שהזמינות שלו ירודה, שיתופי פעולה דיגיטליים עשויים להיות יעילים. כך גם כאשר ישנו מגע עם אוכלוסיית סיכון. במקרה של ניסיון להמעיט בהתקהלויות, ניתן לשכור משרד בפאתי העיר אם הדבר מתאים לאופי הארגון ו/או לעבוד במתכונת בטוחה של 'קפסולות'.

היבט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא ההיבט הכלכלי. אמנם, אנו בעיצומו של הקורונה טיים והבריאות כעת היא מצרך יקר, אך זהו גם המאני טיים. קרי, זמן קריטי בו שמירת הרווחים והפיקדונות חשובה מתמיד. דווקא בתקופה שכזו, משרדים להשכרה רבים מאפשרים תשלום כל חודש בחודשו ללא התחייבויות נוספות. בחללי עבודה משותפים ההוצאות מתחלקות בהתאם לשימוש היחסי.

לסיכום, תקופה הקורונה אכן מזמנת לחיינו אתגרים ומעמידה למבחן יכולות תמרון ויצירתיות רבות. אולם, על אף שאי הוודאות צובעת כעת את שוק העבודה בגוונים של אפור זהו הזמן להמשיך וקדימה לדהור. וכן, אפשר כשמגיעים לצמתים חשובים לעצור רגע ולתהות: האם כדאי 'לחשב מסלול מחדש', להמשיך 'כרגיל' או פשוט לחכות?