סקירה על נדל"ן מסחרי – מה קרה בשנתיים האחרונות?

לאחרונה אתם תוהים איפה באמת כדאי לכם להשקיע? עד לא מזמן הייתם בטוחים, כמו רבים אחרים, שהשקעה בנדל"ן כוללת רק בתים ודירות? הגיע הזמן שתדעו: גם נדל"ן מסחרי יכול להיות רלוונטי ומעניין.

כיצד נדל"ן מסחרי הושפע מהקורונה

עד שהגיחה הקורונה לחיינו, נדל"ן מסחרי היה השקעה מאוד כדאית. ברוב המקרים חברות גדולות השקיעו בו לא אנשים פרטיים, אך הרווחים היו גדולים. עם זאת, בשלב הזה הגיעה הקורונה ושינתה את חוקי המשחק. למעשה, אנשים רבים עברו לעבוד מהבית וכך המשרדים נשארו מיותרים. לא היה בהם יותר צורך והערך שלהם ירד בצורה משמעותית. חלף הזמן, הקורונה הגיעה למצב מתון יותר וכך גם השתנה השוק של הנדל"ן המסחרי. לכן זה לא מפתיע שבוצעו עסקאות בהיקפים גדולים מאוד אשר כללו חברות גדולות במשקל.

שוק שכזה לצפות

בעוד שלפני הקורונה ניתן היה לצפות יותר בקלות את שוק המשרדים, הרי שמאז הקורונה זה לא כך. תמיד היו בישראל חברות שבחרו באופציה של משרדים להשכרה לעומת חברות שבחרו לקנות משרדים. מה שכן, המחירים מאוד השתנו. בשנת 2021 הגיע פיק משמעותי ביותר של מחירים בכל מה שקשור לתחום של נדל"ן מסחרי. לכן ברור מדוע לא כל החברות עמדו בעלויות וחלק מהן בהחלט בחרו למכור את נכסיהן. לעומת זאת, אחרים בחרו לרכוש, לחלק את המשרדים למשרדים קטנים ואף למכור אותם. בניגוד למצב שהיה לפני הקורונה, שבו הדברים היו צפויים יותר, הרי שהיום זה לא כך.

משרדים להשכרה

המחירים הגבוהים הם לשטחים גדולים יותר

אומנם כולנו עדים לכך שהמחירים של נדל"ן גבוהים יותר, אך זה לא באופן גורף. כלומר, המחירים הגבוהים יותר הם גם בהתאמה לשטחים יותר גדולים. לכן עולה השאלה אצל מי שרוצה להשקיע בתחום הזה: האם עדיף להשקיע בשטח קטן או גדול. כמובן שאין על כך תשובה אחת נכונה, כי זה מאוד תלוי בשאלה איך וכמה משקיעים. מה שבטוח זה שהעתיד לא צפוי וזה הופך השקעות כאלה למורכבות יותר. בעבר שוק הנדל"ן היה הרבה יותר יציב אך היום הדברים השתנו ויש לקחת זאת בחשבון.

נדל"ן מסחרי - האם כדאי להשקיע בו לבד או עם קבוצה?

עוד שינוי שניתן לראות בתחום של נדל"ן מסחרי, זו האפשרות של השקעה משותפת. לא מעט אנשים בוחרים בכך, וזה לא במקרה. אומנם הרווח של כל אחד יותר קטן, אך גם הסיכון הרבה יותר קטן. זה עניין משמעותי ביותר בעידן שבו הדברים לא יציבים ולא ברורים. שוק הנדל"ן באופן כללי, לא רק בתחום המסחרי שלו, עובד תנודות רבות. לכן קשה לצפות מה יקרה ובהחלט רצוי להשקיע בצורה חכמה וכמה שיותר בטוחה. הקורונה אומנם התמתנה אך ייקח עוד זמן רב לחזור ליציבות שהכרנו לפניה.