איך פותחים עוסק פטור

הרצון לחיות ללא בוס על הראש, לנהל את לוח הזמנים בצורה עצמאית ובלי תכתיבים מבחוץ. אלו דברים המובילים אנשים רבים לפתוח עוסק פטור. לפעמים זה קורה אחרי קריירה מפוארת כשכיר, לפעמים הרצון להיות עצמאי מגיע דווקא בתחילת הדרך. אז איך פותחים עוסק פטור? כל הפרטים במאמר הבא.

יותר ויותר בעלי מקצוע מגלים את הרצון להיות עצמאי. בלי בוס על הראש, בלי אף אחד שינהל את הלו"ז עבורם ופונים לרשויות המס לפתוח תיק. חלק מסתייעים ברואה חשבון וחלק מעדיפים לבצע את הכל עצמאי. אז אם אתם מאלו שמעדיפים לעשות הכל באופן עצמאי, הגעתם למקום הנכון.

מה בעלי מקצוע צריכים לעשות כדי לפתוח תיק עוסק פטור?

דבר ראשון, יש לבדוק ברשימת המקצועות אם המקצוע שבחרתם אכן מתאים להיות עוסק פטור. מקצועות כמו רואי חשבון, פיזיותרפיסטים, כותבי נאומים ומקצועות נוספים מושכים אליהם בעלי מקצוע רבים. אולם לאחר הלימודים מגלים שעליהם להיות בעצם עוסק מורשה.
המקצוע שבחרתם מתאים להיות עוסק פטור? אפשר לבחור רואה חשבון שיעשה את הכל עבורך. אפשר להיות עצמאיים עד הסוף ולגשת לרשויות המס לפתוח תיק עוסק פטור.

רשויות המס הרלוונטיות הן: מס הכנסהמע"מ וביטוח לאומי.

Depositphotos 98256158 ds

הליך פתיחת עוסק פטור באופן עצמי ברשויות

תחילה יש לגשת למס הכנסה. לאחר מילוי טופס והצגת תעודת זהות, תקבלו פנקס מקדמות. ניתן להגיש בקשה לביטול המקדמות  בטופס שמספרו 2216א.

אחרי שקיבלתם אישור על פתיחת תיק ממס הכנסה, הגיע שלב מע"מ. גם שם יש להציג תעודת זהות, למלא טופס ושם גם תצטרכו להגדיר את תחום העיסוק שלכם בהגדרה המדוייקת ביותר לצרכי מס.

השלב הבא והאחרון הוא ביטוח לאומי

מילוי אחד או יותר משלושת הקטריונים האלו יגדיר אתכם כעצמאיים בביטוח לאומי: מי שעובד בעסק מעל 20 שעות בשבוע, הכנסה שאינה עולה על 50 אחוז מהשכר הממוצע במשק, או אם ההכנסה אינה עולה על 15 אחוז מהשכר הממוצע במשך ואינם עובדים יותר מ12 שעות בממוצע בשבוע בעסק.

פתיחת תיק באופן עצמאי או עם רואה חשבון?

לרוב, על עצם פתיחת התיק רואה חשבון לא ייקח תשלום, אלא אם לא תמשיכו לעבוד איתו. אולם יש לציין שבתור עסקים קטנים, אתם צריכים להגיש דו"ח שנתי, לנהל ספרי תקבולים ואחת לכמה שנים להגיש הצהרת הון. אלו פעולות שהרבה בעלי מקצוע מסתבכים איתם באופן שוטף ומעדיפים להפנות לרואה חשבון עצמאי.
לסיכום, פתיחת תיק עוסק פטור היא קלה ואינה עולה דבר. השאלה אם לעשות זאת באופן עצמאי או עם רואה חשבון תלויה ביכולת שלכם להתמודד עם ניהול ספרים יום יומי ועם הגשת הדו"חות. מומלץ בכל מקרה לגשת לרואה חשבון לייעוץ ראשוני, שבחלק מהמקרים יהיה ללא עלות. משם הדרך למשרד החלומות שלכם נמצא ממש מעבר לפינה. אל תשכחו לחפש ולהשוות בין חללי עבודה משותפים, משרדים להשכרה, חדרי ישיבות ועוד באתר של ספייסנטר.