מה זה אופן ספייס

בעשור האחרון התרגלנו לראות יותר ויותר משרדים מעוצבים בשיטת החלל הפתוח. אך למעשה, שיטת העיצוב הזאת נמצאת איתנו כבר משנות ה-50. כך שבניגוד לנהוג לחשוב, חברות ההייטק המפורסמות לא המציאו את הגלגל בשיטת העיצוב העתיקה הזאת.
אז מה זה אופן ספייס, למי זה מתאים ולמה לבחור בעיצוב כזה? כל הפרטים במאמר הבא.

לפי וויקיפדיה, הוט דסק הוא מונח המתאר סגנון של אדריכלות ועיצוב פנים. אך זוהי רק ההגדרה הגנרית של שיטת העיצוב הזאת. למרות שצברה תאוצה בעשור האחרון, משרדי אופן ספייס היו כבר בשנות ה-50, אז היה אפשר לראות בארגונים גדולים את המזכירות עובדות ביחד בקומה פתוחה.

קצת היסטוריה על אופן ספייס ומה זה בכלל

אדריכל גרמני בשם פרנק לויד רייט, היה בין הראשונים להביא את שיטת החלל הפתוח. שיטה אשר נוצרה בגרמניה בשנות ה-50. הרעיון היה ניצול אופטימלי של החלל, תוך חיסכון בעלויות. כך גם הצליחו לייצר חיסכון בחומרים והשתלבות בצורה אורגנית והרמונית עם שאר החללים ועם הסביבה בה נבנה הבניין.
השיטה תפסה תאוצה בקרב עסקים רבים, אשר רצו לבצע שינויים במשרדים שלהם בלי לשבור קירות. כבר אז היה ניתן לראות בארגונים גדולים מזכירות רבות עובדות במתחמי אופן ספייס אשר לפעמים תפסו קומה שלמה. על שורת המזכירות שלטה ביד רמה המזכירה הראשית, שישבה מולן על במה גבוהה.

במקביל, יותר ויותר מנהלים בכירים התחילו לזנוח את סוויטות הניהול המפוארות שלהם. כאלו אשר מוקמו בקומה גבוהה יותר, והתחילו להצטרף לעובדים ולעבוד יחד איתם. דבר אשר שידר ביטחון לעובדים ויכולת לדבר ולהתייעץ עם המנהל בכל רגע נתון.
עם השנים נראה היה שיוקרתו של האופן ספייס דועכת והמשרדים הפרטיים, האישיים, חדרו לשוק. זאת עד שבאו חברות ההייטק והחזירו עטרה ליושנה.

למי מתאים לעבוד במתחם פתוח ולמי לא

אנשים הם יצורים חברתיים ואכן אחד הרעיונות שהובילו משרדים להעדיף אופן ספייס על משרדים אחרים היא התחושה של הקהילתיות. תחושת הביחד, העבודה המשותפת וסיעור המוחות. כשהתחילו לצוץ חללי עבודה משותפים, אשר הציעו משרדים להשכרה לצד עמדות, המחשבה אכן היתה יצירת קהילה. יצירת שיתופי פעולה והדדיות.
היתרון של מתחמים כאלו הוא גם החיסרון שלו: העדר הפרטיות והרעש מסביב יכולים להפריע למי שרגיל לעבוד בשקט. למי שצריך ריכוז רב בעבודתו או מנהל שיחות טלפון רבות יהיה מאתגר יותר כנראה.
מרגשים שאתם מאותם אנשים שהשקט עושה להם רע וסביבה רועשת מוציאה מכם את המיטב? אופן ספייס היא שיטת העיצוב המתאימה לעבודה שלכם. כמעט כל חלל עבודה משותף אוסר על קיום שיחות טלפון באזור המוקדש במתחם. אך לא תמיד הכלל הזה נשמר ולכן כשבאים לבחור חלל עבודה משותף לעבוד בו, צריך לקחת את זה בחשבון.

אווירה דינאמית במתחמי אופן ספייס

אחד היתרונות הנוספים של אזורים פתוחים בחללי עבודה היא הדינמיות. גם אם יש לכם עמדה קבועה באופן ספייס, הכל מסביב משתנה תדיר. אנשים זזים, עובדים מתחלפים, שיחות מתנהלות בקולי קולות בין העובדים השונים. לעיתים הם יושבים בקצוות של החלל וצועקים. גם את הכיסאות אפשר להזיז בקלות וגם העיצוב מזכיר יותר בית קפה כיפי. כמו כאלו שפרילאנסרים רבים העדיפו לעבוד בהם לפני שהגיע לעולם רעיון חללי העבודה המשותפים. זהו חיסרון נוסף של משרד, שבו הכל קבוע ומסודר. כך שאם אתם אנשים שאוהבים דינאמיות, מתחמי אופן ספייס הם האזור הנכון לעבוד בו עבורכם. מצד שני, מרגישים שסביבת עבודה קבועה ויציבה מוציאה מכם את המיטב? אולי כדאי לוותר על אופן ספייס וללכת על משרד פרטי להשכרה, שישרת אתכם טוב יותר.

מה זה אופן ספייס ? כל המידע באתר ספייסנטר
מה זה אופן ספייס?

יצירת שילוב נכון בין אופן ספייס לבין משרדים פרטיים

בין אם אתם מקימים משרדים להשכרה או מחפשים משרדים לעסק ובין אם אתם מחפשים מקום. הדבר החשוב ביותר הוא יצירת שילוב נכון בין מתחמים. שמצד אחד יהיו מספיק עמדות ומספיק משרדים, כדי להתאים לכל עובד את שיטת העבודה הנכונה עבורו.
גם בחברות הגדולות, אשר החיו את שיטת העיצוב הזאת, מתחילים להבין כי משרדים פרטיים עדיפים במקרים רבים. כתוצאה מכך הם החלו לאזן יותר ויותר בין משרדים להשכרה לבין חלל פתוח. זאת כדי להוציא את המקסימום מכל עובד ולהתאים את העבודה לצרכיו האישיים.

מתי להעדיף מתחמים עם משרדים בלבד?

בין אם אתם עובדים שכירים או פרילנסרים שמחפשים חלל עבודה משותף לעבוד ממנו. העובדה היא שבמתחמים עם עמדות להשכרה אין פרטיות, יוצרת בעיתיות מסוימת עבור עובדים בתחומים המצריכים גישה למידע ארגוני סודי. או תחומים בהם יש חיסיון מול הלקוחות, כמו עורכי דין.
בדרך כלל בכל חלל עבודה משותף, יהיה אפשר לראות חברות גדולות אשר מעדיפות משרדים פרטיים להשכרה על פני אופן ספייס, מחשש לגניבת מידע ארגוני סודי. במקרים כאלו הפרטיות של המשרד היא קריטית וכמובן גם במקרים בהם עורכי דין מקיימים פגישות עם לקוחות, שחייבים להיות במשרד עם פרטיות מלאה.
גם במקרים שבהם צריכים ציוד מיוחד או מרחבים שאין באופן ספייס, כמו למשל לצורך הכנת שרטוטים, עדיף לבחור חלל עבודה משותף עם משרדים להשכרה בלבד או עם מתחם אופן ספייס אשר מופרד לחלוטין ממתחם המשרדים.

לסיכום, שיטת העיצוב שהתחילה את דרכה בשנות ה-50, נעלמה עם הופעת המשרדים האישיים שהפכו לסמל סטטוס וחזרה עם עליית חברות ההיטק הגדולות, שרצו להעניק לעובדים תחושה של מרחבים, קהילה וסיעור מוחות חופשי. בחירה בין עמדת הוט דסק למשרדים פרטיים תלויה בעיקר בסוג העבודה ובסוג העבודה שלכם, כך שאם סביבה דינאמית ורועשת עם אפשרויות שיחה רבות מעלות את הפרודקטיבות שלכם, כדאי לכם לבחור חלל עבודה משותף עם עמדות אופן ספייס רבות.